onsdag 23. november 2011

Fordommer hva er det?

I kommunikasjon og kultur-timen idag (23.november) hadde vi litt om fordommer.
Jeg tenker da først og fremst at det er meninger og holdninger man lager før man kanskje vet nok om en ting, et tema, en kultur eller noe annet. Foreksempel så vet jeg mange som har holdninger til utlendinger i Norge, p.g.a de har opplevd noe med en eller et par av dem som ikke var så hyggelig, og da er det lett å dømme hele gruppen. Dette er ganske dumt, jeg føler at i media skriver dem: '' Det er snakk om en med mørk hudfarge'', eller andre ting. Jeg føler med dette at de får frem dårlige sider, og negative holdninger og tanker om flere av dem. Jeg ser ikke på meg selv som rassistisk, men kan selv bli lettere skeptisk til en mørk mann som går bak meg, enn en hvit, årsaken til dette vil nok være fordi jeg hører så mye mer negativt om utlendinger i Norge.
Man kan lett lage fordommer ut fra utseende til en person, vi jenter er mye flinkere til å lage fordommer enn gutter, vil jeg tro.

Hva er fordommer for deg? Har du mange negative fordommer?

Visste du at de vanligste fordommene idag er i forhold til rassisme, og rettet negativt mot mørkhudede?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar